by-cube6726DE18-128E-43E4-B447-D06D47091442icon-password-hideicon-password-showicon-soc-twitterCAD844F2-320D-45C6-B175-AF8D01DF9766icon-soc-whatsapp112CBFE3-B5AA-4B81-8862-89F6C0D8AA7D

Atklāta unikāla digitālo mācību platforma jauniešiem “Skolēna digitālais IQ”

Atklāta unikāla digitālo mācību platforma jauniešiem “Skolēna digitālais IQ”

Samsung Skola nākotnei realizētā aptauja* liecina, ka jaunieši ir iestrēguši izklaides sfērā un tikai nedaudz vairāk kā ½ uzskata, ka viņu darbošanās digitālajā vidē ir jēgpilna. Tāpēc šodien, 21. septembrī, atklāta unikāla tiešsaistes programma “Skolēna digitālais IQ” ar mērķi paplašināt jauniešu zināšanas un veicināt jēgpilnu digitālo prasmju izmantošanu. Apmācību programma bez maksas pieejama vietnē www.skolanakotnei.lv.

“Latvijas jaunieša digitālo paradumu portrets iezīmē vairākas tendences. Izteikti vērojama pieaugoša attēlos fiksēta ikdienas dzīves notikumu aplūkošana, kas rada starppersonu komunikācijas prasmju mazināšanās risku. Ja runājam par tehnoloģijām, jaunietis ir digitāli gana zinošs. Taču mācību un praktisku sadzīves uzdevumu risināšana internetā nav viņa prioritāte,” saka Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Pedagoģijas nodaļas vadītāja, profesore Zanda Rubene. “Lai iekustinātu šo jauniešu interneta lietošanas “iekapsulēšanos” brīvā laika un izklaižu sfērā, jāmēģina viņiem parādīt, kas ir tie ieguvumi un iespējas, ko vēl var sniegt jau esošās zināšanas.”

“Teiciens vēstī, ka lietderīgāk ir cilvēkam iedot makšķeri, nevis pasniegt zivi. Mēs piedāvājam makšķeri, ko jaunie cilvēki var izmantot digitālajos ūdeņos. Apvienojoties digitālās un izglītības jomas ekspertiem, ir tapusi platforma “Skolēna digitālais IQ”, kurā iespējams paplašināt savas zināšanas un atklāt, kā izmantot jau esošās digitālas iemaņas sadzīves uzdevumu veikšanai,” saka Samsung Skola nākotnei iniciatīvas vadītāja Līga Bite, papildinot: “Tiešsaistes kursos vienkopus var, piemēram, atrast mācībām un ikdienai noderīgas aplikācijas, saņemt ieteikumus informācijas ticamības izvērtēšanai un padomus, kā kļūt par kvalitatīva satura radītāju vai ietekmēt sabiedriski nozīmīgu notikumu gaitu”.

Interesanti, ka vairāk kā puse Latvijas jauniešu (57%) nezina, kas ir mākoņpakalpojumi un tos izmantojuši ir tikai 1/3. Savukārt savu kritisko domāšanu jaunie cilvēki novērtē gana augstu, taču praktiskajos uzdevumos redzams, ka tomēr aptuveni puse bez īpašas izvērtēšanas notic lasītajam. Aptaujā respondenti atzina, ka viņiem noderētu papildu zināšanas programmēšanā (88%), mākoņpakalpojumu (71%) un MS Excel lietošanā (66%), informācijas vērtēšanā (64%), taustiņu kombināciju izmantošanā datorā (60%), MS Word (50%) un MS Power Point lietošanā (45%), kā arī padomi informācijas meklēšanā (40%). L. Bite atzīmē, ka balstoties uz šiem datiem izstrādāta daļa no programmas satura.

Programmas vēstnese, radio “Pieci.lv” raidījuma "Pilnīgs vakars" producente Karmena Stepanova ir pārliecināta, ka digitālās kompetences ir jāstiprina ikvienam, bet dažkārt šīs zināšanas saistītas arī ar drošības riskiem. "Jau kādu laiku nelietoju savu Draugiem.lv kontu, taču mana e-pasta adrese bija publiski pieejama internetā, un šim sociālajam tīklam man bija ļoti vienkārša parole. To lietoju gan piekļuvei e-pastam, gan ielogojoties Draugiem.lv profilā. Diemžēl kāds manu paroli uzminēja, "izpriecājās" pa manu profilu un tad centās iekļūt arī Facebook profilā. Par laimi man izdevās nomainīt Draugiem.lv piekļuves datus. Kopš tā laika savos sociālajos profilos izmantoju divu pakāpju autentifikāciju, kad ielogojoties jāatbild uz jautājumiem, kas zināmi tikai man. Tas ir daudz drošāk par vienas paroles izmantošanu," pieredzē dalās K. Stepanova.

Atklāšanas pasākuma laikā veiktais Rīgas Valsts 3. ģimnāzijas jauniešu balsojums par digitālajiem paradumiem atklāja, ka 54% telefonā nav uzlikuši antivīrusa programmu, 39% sociālajiem tīkliem un e-pastiem lieto vienu paroli, 35% skolēnu visus kontaktus, uzņemtos fotoattēlus un video glabā savā telefonā, un tikpat daudzi atzina, ka viņiem ir bijušas grūtības meklētājpārlūkā atrast nepieciešamo informāciju, bet 26% ir gadījies dalīties ar informāciju, kas vēlāk izrādījās nepatiesa vai maldīga.

Programmā “Skolēna digitālais IQ” iekļauti 5 kursi, no kuriem katrs veltīts noteiktai tematikai. Kurss “Radi!” rosina jauniešus kļūt par kvalitatīva satura radītājiem un piedāvā idejas, piemēram, kā veidot bloga saturu un infografikas, kā uzņemt un apstrādāt foto un video. Kurss “Sazinies!” aicina jauniešus aizdomāties par saziņas drošību, savu digitālo identitāti un atstāto digitālo pēdu interneta dzīlēs. Kurss “Strādā!” iepazīstina ar pieaugoši aktuālo tiešsaistes dokumentu veidošanu, informācijas glabāšanu mākonī, kā arī dažādiem knifiem MS Word un MS Excel lietošanā, un kvalitatīvas prezentācijas izveidē. Kurss “Iesaisties!” paplašina redzeslauku par digitālajā vidē pieejamajiem līdzdalības un demokrātijas rīkiem, kas sniedz iespēju izteikt savu viedokli un ietekmēt lēmumu pieņemšanu. Kurss “Domā!” mudina izmantot aplikācijas un tehnoloģiju iespējas ne tikai izklaidei, bet arī mācību procesa un ikdienas dzīves atvieglošanai, kā arī trenēt sevī spēju novērtēt informācijas ticamību un kvalitāti, tāpat sniedz ļoti noderīgus padomus informācijas meklēšanai.

Programmas saturs tapis “Samsung Electronics Baltics” sadarbībā ar kustību Iespējama misija, digitālo risinājumu aģentūru “Cube”, mediju izglītības eksperti Lieni Valdmani, fotogrāfi un grafisko dizaineri Lindu Rutuli, radio “Pieci.lv” raidījuma "Pilnīgs vakars" producenti Karmenu Stepanovu, radošo apvienību "Piparmētra", DHC studijas vadītāju un treneri Kasparu Ozoliņu un Eiropas publiskās runas čempionu Dāvi Goldu.