by-cube6726DE18-128E-43E4-B447-D06D47091442icon-password-hideicon-password-showicon-soc-twitterCAD844F2-320D-45C6-B175-AF8D01DF9766icon-soc-whatsapp112CBFE3-B5AA-4B81-8862-89F6C0D8AA7D

Informācijas izvērtēšanas kritēriji

Kā liecina 2016. gadā veiktais “Gemius Latvia” pētījums – jaunieši visbiežāk skrien pāri informācijai, viņu uzmanību piesaista attēli un video – viņi nelasa garus tekstus. Bieži tiek izlasīts tikai virsraksts un skatiens veltīts attēlam. Informācijas apkārt ir tik daudz, ka lielāko tās daļu mēs uztveram pavirši, jo visu izzināt kvalitatīvi trūkst laika un nav nekādas vajadzības. Mēs bieži no ziņas virsraksta izdarām secinājumus, pat nezinot, vai teksts ar to saskan, vai attēls atspoguļo domu, vai varbūt tā mērķis ir vienkārši piesaistīt uzmanību. Bet 2017. gada KM pētījums par medijpratību liecina, ka 22% interneta lietotāju dalās ar informāciju (šēro, retvīto, pārsūta e-pastā u.c.), pirms tam nepārbaudot, vai tajā viss ir patiesi. Tie visbiežāk ir jaunieši vecumā līdz 24 gadiem (39%)*.


Viena no medijpratības pamata kompetencēm ir prasme izvērtēt informāciju. Tāpēc piedāvājam kritērijus, pēc kuriem saprast satura un avota ticamību. Katram no tiem ir norādīti jautājumi, uz kuriem būtu svarīgi meklēt atbildes, bet neuztraucies, ja ar kādu tas nesanāk. Tad vajadzētu saprast, kāpēc neizdodas rast atbildi – vai tā tiek apzināti slēpta vai arī tā ir apstākļu sakritība?

Kritērijs Jautājumi
Mērķis
  • Ar kādu mērķi informācija ir radīta (izglītot, informēt, izklaidēt, aizstāvēt kādu viedokli, pārdot preci u.c.)?
  • Kas varētu būt ieinteresēts un gūt labumu no konkrētās informācijas publicēšanas?
  • Uz kādu darbību tieši vai netieši aicina šī informācija?
Informācijas aktualitāte
  • Vai ir pieejams informācijas publicēšanas datums? Senākai informācijai – vai tā ir atjaunota, lai nodrošinātu satura aktualitāti (dati var krasi mainīties salīdzinoši īsā laika posmā)?
  • Kādi notikumi ir izvērsušies kopš informācijas publicēšanas, un vai tie varētu būt to ietekmējuši?
Autors, organizācija vai uzņēmums
  • Vai ir precīzi un skaidri norādīts autors? 
  • Vai autors pārstāv kādu organizāciju? Ja jā, vai tai var būt īpaša interese informācijas publicēšanā?
  • Vai pieejama autora vai pārstāvētās organizācijas kontaktinformācija? 
  • Vai šī autora darbi ir citēti vai minēti citos ar konkrēto tēmu saistītos rakstos?
  • Ko tu vari uzzināt vairāk par autoru un/vai organizāciju? Vai tie ir pelnījuši uzticību?
  • Vai autors un/vai organizācija ir bijuši iesaistīti skandālos?
Avots
  • Ja avots ir tīmekļa vietne, vai tās nosaukums ir precīzi tāds, kā tam jābūt? Dažkārt viltus ziņu vietnes izmanto adresi, kas ir līdzīga kādai populārai un uzticamai vietnei, piemēram, http://abcnews.com.co līdzīgi kā http://abcnews.go.com. 
  • Vai vietne ir mūsdienīga? Cik bieži tajā tiek publicēta jauna informācija un atjaunota esošā? Kad pēdējo reizi ir veikta informācijas publicēšana šajā vietnē?
  • Vai vietnē ir kontaktu sadaļa? Vai tajā ir minēta organizācijas misija, pārstāvji, tālrunis vai e-pasts?
  • Kas uztur šo vietni? Kuram tā pieder?
  • Pieejamas arī bezmaksas vietnes, kuras novērtē un sniedz informāciju par vietņu uzticamību, piemēram, www.scamadviser.com.
Fakti un dati
  • Vai informācija sniegta visaptveroši vai koncentrējoties uz vienu aspektu?
  • Vai informācija izklāstīta informatīvi, neprovocējoši, bez aizspriedumiem un subjektivitātes? 
  • Vai fakti ir nošķirti no viedokļiem?
  • Vai līdzvērtīgi apskatīti visu iesaistīto pušu viedokļi?
  • Vai sniegtos faktus apstiprina arī citi avoti? Vai ir norādīts, no kurienes tie ņemti? 
  • Vai tabulās un grafikos attēlotie dati ir skaidri saprotami?
Informācijas izplatība
  • Vai avots papildina, atbalsta vai saskan ar citos avotos pieejamo informāciju?
  • Vai šajā avotā paustie viedokļi tiek apstrīdēti citos avotos?


Atkarībā no situācijas un tēmas, par kuru meklē informāciju, var būt vēl papildu jautājumi, uz kuriem jāatbild, lai pieņemtu izsvērtu lēmumu – ticēt vai neticēt konkrētajam saturam.

Tikko apgūtos kritērijus lieto ikdienā gan mācībās, piemēram, meklējot informāciju esejām, zinātniski pētnieciskajiem darbiem un prezentācijām, gan sociālajos tīklos lasot ziņas un arī uzklausot citus cilvēkus. Īpaši rūpīgi izvērtē publikācijas un viedokļus, ko lasi sociālajos tīklos un kas, iespējams, atgādina ziņas.

Skaties video, kur radio Pieci.lv raidījuma "Pilnīgs vakars" producente Karmena Stepanova stāsta, kā viņa vērtē ikdienā saņemto informāciju.




KĀ RĪKOTIES DIGITĀLĀJĀ TELPĀ

1. Padomā un pārbaudi, pirms dalies! 
Vairākums jaunākās ziņas iegūst sociālajos portālos, piemēram, FacebookTwitter vai Instagram. Ejot cauri laika joslai, tu ar “Patīk” atzīmē ziņas, kas piesaista uzmanību, bet vai tu padomā, no kurienes informācija nāk un ka šādi arī tu kļūsti par tās izplatītāju? Viens no faktoriem, kāpēc ieraksts atrodas Facebook laika joslā, ir saņemto reakciju skaits. Tātad – jo vairāk komentāru un jo vairāk “Patīk”, jo lielāka varbūtība, ka to redzēs tavi draugi un draugu draugi. Tāpēc esi prātīgs un rīkojies gudri – pārbaudi, pirms dalies!

2. Ziņo par viltus saturu
Par sociālo tīkla satura patiesumu un atbilstību lietotāju vēlmēm domā arī to uzturētāji, piemēram, Facebook laika joslā pievienojis sadaļu “Saistītie raksti”, kurā parādās tikai pārbaudīta un kā patiesa apstiprināta informācija. Tādējādi tev kā lasītājam uzreiz ir pieejama saistītā informācija arī no citiem avotiem.

 

1.gif

Izlasi – “Tips to Spot False News" - ieteikumus informācijas patiesuma izvērtēšanai, ko izstrādājis Facebook. 

 


SVARĪGI!

Ja viltus ziņu pirmsākumos bija jāsatraucas tikai par rakstītas informācijas patiesumu, mūsdienās jādomā arī par attēlu, audio un video autentiskumu. Šobrīd ir pieejamas programmas, kas spēj izanalizēt audio un pēc tam ģenerēt jebkādu tekstu konkrētā cilvēka balsī, vai arī reālajā laikā “uzmontēt” sejas vaibstus no viena otram. Noskaties radio Pieci.lv video par viltus informācijas nākotni. 

 


IEGAUMĒ!

  • Vērtē informācijas uzticamību un patiesumu pēc septiņiem kritērijiem – autors, organizācija vai uzņēmums; mērķis; avots; informācijas aktualitāte; fakti un dati; izplatība. 
  • Rūpīgi izvērtē visu informāciju, ar kuru saskaries ikdienā! Uzdod jautājumus par to, ko redzi, lasi, dzirdi.
  • Palīdzi sabiedrībā izplatīties tikai patiesai informācijai! Neizplati tālāk apšaubāmu, tendenciozu vai melīgu informāciju. Ja sociālais tīkls piedāvā iespēju ziņot par šādiem ierakstiem, izmanto to.