by-cube6726DE18-128E-43E4-B447-D06D47091442icon-password-hideicon-password-showicon-soc-twitterCAD844F2-320D-45C6-B175-AF8D01DF9766icon-soc-whatsapp112CBFE3-B5AA-4B81-8862-89F6C0D8AA7D

Filmēšana

Kadru veidi

Video kadrus var iedalīt 3 grupās:

  • kopplāns - parāda objektu pilnā izmērā, tiek izmantots, lai raksturotu vidi, kurā objekts atrodas;
  • vidējais plāns - daļa kopplāna, lielāku uzsvaru liekot uz filmējamo objektu, tomēr joprojām redzams, kā tas mijiedarbojas ar apkārtējo vidi;
  • tuvplāns - fokusējas uz objektu tuvumā, uz to, uz ko skatītājam jāvērš uzmanība, labi redzamas detaļas.


Kopplānu nedrīkst montēt kopā ar tuvplānu - starp kadriem izveidosies pārāk liels “lēciens”.

SSN_Kadrejums_1000px_.png

Kadru ilgums Būtisks ir ne tikai kadrējums, bet arī kadru ilgums. Tiem jābūt pietiekami gariem, lai skatītājs spētu aptvert, kas notiek, taču arī pietiekami īsiem, lai tie neapniktu. Vidēji kadrs ir 4 sekundes garš, bet ne vairāk par 8 sekundēm, ja vien tajos nenotiek kustība.

Kadru leņķis Filmējot cilvēkus, visbiežāk kamera tiek novietota acu augstumā (objekta, nevis tavu). Leņķis no augšas liks objektiem izskatīties mazākiem un mazsvarīgākiem, ievainojamākiem, savukārt, filmējot no apakšas, operators skatās uz augšu, tādā veidā vizuāli padarot objektus lielākus, ietekmīgākus, svarīgākus, varenākus. Iemūžinot objektus, kas atrodas tuvu zemei, arī kamerai jāatrodas pēc iespējas zemāk.

Gaisma Lai iegūtu kvalitatīvu video, svarīgi izvēlēties vietu ar labu apgaismojumu. Vislabāk to darīt ārā, telpā ar logiem vai labām gaismām. Ja nepieciešams radīt labu apgaismojumu, atceries, ka gaismas avotam jāatrodas tev priekšā, nevis aiz muguras (jāspīd virzienā uz filmējamo objektu).

Pamatgaisma (atslēggaisma) ir visgaišākā, un tā tiek novietota nevis objektam priekšā (padarīs to plakanu), bet nedaudz no sāna. Jo apgaismojums tuvāk galvenajam objektam, jo tumšāks izskatīsies tā fons. Lai izkliedētu ēnas, izmanto vājāku, izkliedētas gaismas avotu no otra sāna (pildošo gaismu).

Kontrgaisma Ja fonā ir kaut kas interesants, to vari izcelt ar fona gaismu, kurai efekta sasniegšanai mēdz pievienot krāsu filtrus. Gaismošanai var izmantot mājās atrodamas lietas, piemēram, viedtālruņa lukturi, galda lampu vai Ziemassvētku lampiņu virtenes.

Skaņa un balss

Skaņas kvalitātei ir tikpat liela nozīme kā attēlam. Ja skaņa būs dobja vai izkliedēta, skatītājs pārslēgs nākamo video. 
Runā skaidri, saprotami, izteiksmīgi, kā arī piemērotā skaļumā. Runājot esi dzīvīgs – iedomājies, ka runā ar cilvēku, nevis deklamē savu sakāmo kamerai. Lai uzsvērtu teikto, izmanto mīmiku un roku kustības. Fona trokšņus padari pēc iespējas nemanāmākus, viedtālruņa vai datora mikrofons tos uztvers un paspilgtinās.

Pēc video nofilmēšanas izeksportē skaņas failu un noņem tam fona trokšņus. Tas likvidēs pārsteidzoši daudz trokšņu un ievērojami uzlabos skaņas kvalitāti. Vienkāršs bezmaksas rīks šādai apstrādei ir Audacity, kur jāmeklē atslēgas vārdi “Noise reduction”. Kad tas izdarīts, jauno skaņas failu pievieno atpakaļ video. Ja oriģinālās skaņas vietā izmanto kāda cita radītu skaņdarbu, neaizmirsti par autortiesībām – ja video platformas uzturētājam nav atļaujas izmantot šo darbu, tā jāiegūst pašam vai arī jāizvēlas skaņdarbs, kura izmantošanai atļauja nav nepieciešama.

Saturs un plāns

Pat ja uzskati, ka tavas improvizēšanas prasmes ir augstā līmenī, jebkuram video nepieciešams labs scenārijs (viena lappuse scenārija veido apmēram vienu minūti garu video) un filmēšanas plāns – skiču sērija ar kadriem. Izstrādājot plānu, uzreiz var paredzēt arī montāžas kadrus (kadri, kas savieno divus kadrus).

Filmēšana

Ja izmanto viedtālruni, vienmēr lieto aizmugurējo kameru. Vispirms veic nelielu testu – tas ļaus pārliecināties, ka kadrā viss izskatās (un izklausās) tā, kā plānots. Kameru novieto nekustīgi – ideālā gadījumā statīvā vai stabilizatorā, bet, ja ne, – izmanto savas dotības un radi līdzvērtīgu konstrukciju. Ja nav, kur iestiprināt, turi kameru ar abām rokām.

Video att. 3.png

Statīvs palīdzēs izvairīties no liekām kustībām. Viedtālruņi nav specializēti video filmēšanai, tiem nespēj momentā fokusēties uz kustīgām lietām, tāpēc, jo mazāk ātru kustību kadrā vai filmētāja rokās, jo kvalitatīvāks video tev sanāks. Ja pārvietošanās nepieciešama, to dara nevis operators, bet viss pārējais. Nekādā gadījumā neizmanto “zoom” – tas skatītāja uzmanību novērsīs no notikumiem kadrā un pievērsīs kamerai.

Pats filmēšanas process sastāv no šādiem posmiem:

  • iekadrēšana,
  • audio tests,
  • ierakstīšana,
  • video apstrāde.