by-cube6726DE18-128E-43E4-B447-D06D47091442icon-password-hideicon-password-showicon-soc-twitterCAD844F2-320D-45C6-B175-AF8D01DF9766icon-soc-whatsapp112CBFE3-B5AA-4B81-8862-89F6C0D8AA7D

Kā veidot tekstu

Kamēr tu lasi šo teikumu, tiek publicēti 219 000 jaunu Facebook ierakstu un 22 800 jaunas Twitter ziņas. Skaitļi, protams, ir aptuveni un atkarīgi arī no tava lasīšanas ātruma, bet tie jebkurā gadījumā ir iespaidīgi.

Varbūt tev šķiet, ka nemaz nevajag mācīties veidot skaidri uztveramu tekstu, jo informāciju viegli var nodot ar attēlu palīdzību (2017. gadā populārākais sociālais tīkls Latvijā jauniešu vidū ir Instagram), emocijzīmēm un kustīgām bildēm. Pieaugot sociālo tīklu ietekmei komunikācijā, mainās cilvēku uztvere – rakstītais teksts kļūst īsāks, doma jāizsaka skaidri uztverami un uzrunājoši. Tas nebūt nav viegli, tāpēc ir svarīgi mācīties pamatot savu viedokli un veidot loģisku domu pavedienu. Tā tu spēsi sasniegt plašāku auditoriju un tavu viedokli respektēs.

Šajā tēmā tu: 

  • Uzzināsi, kā vieglāk uztvert un kā veidot tekstu.
  • Apgūsi laba argumenta struktūru.
  • Iepazīsies arī noderīgām interneta vietnēm, kur rakstīt.

Ik dienu mums apkārt ir dažādi teksti – uzraksti veikalu skatlogos, īsziņas, ikdienas sarunas, atbildes mācību stundās, domu izteikšana rakstu darbos, ziņojumi, referāti, daiļliteratūra, publicistiskie darbi u.c. Mediju vide paplašina jau esošos tekstu stilus un formas, piemēram, mācot formulēt domu Twitter ziņojumā 140 rakstzīmēs. Mediju un digitālo tehnoloģiju ietekmē pastiprinās vizuālo zīmju, attēlu loma, vārdi bieži tiek lietoti, tikai lai komentētu vizuālo attēlu. Sarūk teikumu garums, un valoda kļūst dinamiskāka, frāzes – īsākas, aprautākas, taču tieši šīs izmaiņas un cilvēku uztvere (vēlme pēc ātruma, ērtuma, viegluma) prasa pilnveidot prasmi radīt un uztvert tekstu.

Teksti atveido mūsu daudzveidīgo dzīvi un cilvēku pašu, tāpēc tie ir tik dažādi:

123.jpg
Avots: (uzdevumi.lv, 2017, "Teksta teorija").

Digitālās tehnoloģijas ikvienam ļauj kļūt par autoru un dalīties ar tekstiem. Tev noteikti ir nācies dzirdēt vai lasīt tekstu, kura mērķi, ideju, notikumu secību tā arī nesaprati. Teksts var būt slikti uztverams vai nu lietoto vārdu dēļ, vai nesakarīgā domas izklāsta dēļ, ja tam trūkst mērķa, un tas neveido pabeigtu un veselu vēstījumu. Ir ļoti svarīgi, veidojot tekstu, just atbildību un cienīt to cilvēku laiku, kuri to lasīs. Padari tekstu interesantu, nozīmīgu, pārbaudot informāciju, domājot par tā struktūru, atvieglojot lasītāja uztveri ar grafiskiem teksta organizatoriem, papildinot to ar vizuālo materiālu.

  • Vai tu piedomā, kāds tekstu autors esi? 
  • Vai tavu rakstīto ir viegli, interesanti lasīt? 
  • Kāda jēga ir tam, ko tu raksti? 
  • Varbūt bez tava teksta var iztikt un ietaupīt kāda cita laiku?



SVARĪGI! 

  • Lielākā daļa interneta vēstījumu pieder pie publicistikas stila. Daži valodnieki runā par jaunu paveidu, kas atzarojies no šī stila, – interneta valodu, kas ir savdabīgs runas un rakstu valodas sajaukums.
  • Visbiežāk lasītais teksts internetā ir ziņas. Ziņa ir informatīvs žanrs, kura pamatuzdevums ir informēt, izglītot un izklaidēt. Ja tu stāsti par jaunākajiem notikumiem, tad arī tu veido ziņu.
  • Ziņas jeb informācijas pamatā ir fakts. Nav fakta – nav arī informācijas. Faktu informācijā nevar aizstāt ar vispārīgiem spriedumiem, vispārinājumiem vai secinājumiem. Ja fakti ir izklāstīti haotiski, teksts nav strukturēts, ziņa ir grūti uztverama; ja faktu nav vai materiāls ir savākts nepietiekami, ziņa kļūst garlaicīga, vārdi un pat teikumi atkārtojas. Savukārt pārāk plaša autora klātbūtne jeb pārsātināta emocionalitāte bez atbilstošas teksta pamatinformācijas rada emocionālās uztveres pārsvaru pār racionālo un objektīvo.
  • Lai teksts būtu viegli uztverams, tas jāstrukturē atbilstoši vēstījuma mērķim. Struktūra dažādos tekstos ir atšķirīga – instrukcijai tā atšķiras no vēstules struktūras. Teksta struktūra ir signāls mūsu smadzenēm lasīt noteiktā veidā. Tā palīdz saprast, kas rakstītajā ir svarīgs, un arī apkopot izlasīto.
  • Ja nepieciešams uzrunāt plašu cilvēku loku, valodai ir jābūt vienkāršai, trāpīgai, konkrētai, nepārprotamai. Lai informācija būtu konkrēta, tiek izmantoti fakti, skaitļi, dati, piemēri, citāti un mākslinieciskās izteiksmes līdzekļi.
  • Veidojot tekstu ar mērķi informēt lasītāju, tajā ir jāatbild uz 6 jautājumiem – 6 K: KAS? KO? KUR? KAD? KĀPĒC? KĀ?  Avots: (lu.lv,2007, "Ziņu žanra raksturojums interneta portālos")